Eduskuntavaalit lähestyvät ja keskustelu liikennepolitiikasta on vilkasta. Kävimme läpi ja arvioimme eri puolueiden kantoja autoiluun tutkimalla vaaliohjelmia ja muita puolueiden ajankohtaisia linjauksia.
Read MoreHenkilöauton merkitys työmatkoilla on suuri. Lähes 70 prosenttia työmatkoista tehdään henkilöautolla. Työpaikkojen saavutettavuus autolla on valtakunnallisesti hyvä. Henkilöauto ei tuo työpaikkaa lähemmäs, mutta tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet työssäkäyntiin.
Read MoreYksityisautoilu loistaa poissaolollaan hallinnon liikenteen kehittämislinjauksista. Liikennepolitiikkaa seuraavat kansanedustajat kuitenkin tietävät, että auto on monelle välttämätön liikkumismuoto. Ilmastotavoitteet eivät täyty ilman autokannan uudistamista.
Read MoreSuomessa henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrä eli liikennesuorite väheni viime vuonna hieman. Keskimääräinen autokohtainen ajokilometrien määrä on pienentynyt hieman edellisvuodesta. Dieselautoilla ajetaan selvästi enemmän kilometrejä vuodessa kuin bensiiniautoilla.
Read MoreKun vielä aiemmin autoilijalla oli valittavana ainoastaan fossiilinen bensiini ja diesel, jo nyt valikoimassa on useita erilaisia käyttövoimia, jotka soveltuvat erilaisiin käyttötarkoituksiin hieman eri tavoin.
Read MoreKekseliäs tekniikka uudistaa autoilun turvallisuutta vauhdilla. Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset hyväksyvät kuljettajaa tilannekohtaisesti avustavat järjestelmät, mutta itseajavat autot herättävät vielä epäluuloja.
Read MoreTeknologian kehityksen myötä autoilu on jatkuvassa muutoksessa. Muun muassa ympäristö- ja ilmastotavoitteet ja päästöjä koskeva lainsäädäntö ohjaa kehityssuuntaa. Autoalan tiekartta kuvaa eri käyttövoimien tulevaa kehitystä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autokannassa.
Read MoreNykyään autoilijoille on valittavana useita erilaisia käyttövoimia, joiden joukosta jokainen voi etsiä juuri omille matkoilleen parhaiten soveltuvan vaihtoehdon. Tässä blogissa kerromme lisää uusiutuvasta dieselistä ja biokaasusta.
Read MoreAutoilla on tulevaisuudessa yhä tiukempia päästörajoituksia. Bensiini ja diesel ovat ylivoimaisesti yleisimmät tieliikenteen käyttämät polttoaineet. Myös bensiini- ja dieselmoottoreista ja niiden käyttämistä polttoaineista kehitetään uusia, puhtaampia versioita.
Read MoreKeskivertoauto kulkee tällä hetkellä Suomen teillä todennäköisimmin raakaöljystä jalostetulla bensiinillä tai dieselillä. Nykyään liikenteessä kuitenkin ajaa vastaan yhä todennäköisemmin myös auto, jonka energian lähteenä toimii jokin vaihtoehtoinen käyttövoima.
Read More